Terwijl we tien jaar geleden nog nooit van Facebook, Twitter en andere vormen van social media gehoord hadden, kunnen velen onder ons tegenwoordig niet meer zonder. Veel mensen gebruiken het om hun vrienden te laten weten waar ze zijn of wat ze aan het doen zijn. Echter is social media minstens zo bruikbaar voor andere doeleinden. We geven hier drie voorbeelden.

Klantenbinding voor bedrijven

Ten eerste is voor bedrijven het gebruik van social media heel belangrijk. Er zijn talloze toepassingsmogelijkheden. Door kanalen als Facebook, Twitter en Instagram goed te gebruiken kun je klanten winnen en binden, dit is natuurlijk ontzettend belangrijk. Ook zijn klantenservices steeds vaker te benaderen via social media wat de klantvriendelijkheid sterk ten goede komt. zo heeft de online retailer Coolblue onlangs Whatsapp aan de klantenservice toegevoegd.Tegenwoordig worden er jaarlijks prijzen uitgereikt aan bedrijven die zich het beste ingezet hebben op social media. Andere bedrijven kunnen een voorbeeld nemen aan deze prijswinnende organisaties.

Geld doneren via social media

Een tweede toepassingsmogelijkheid is het steunen van een goed doel via social media. Zo was er in 2014 een donatiebutton te vinden bij Facebook waarmee je geld kon doneren voor de strijd tegen ebola in Afrika. Ook via Twitter kun je regelmatig doneren aan het goede doel. Dit is bijvoorbeeld ieder jaar mogelijk tijdens de actie Serious Request van 3FM. Ook muziek betalen kan tegenwoordig met een tweet via Twitter.

Wraak nemen via social media

Als laatste noemen we een minder vriendelijk gebruik, wraak nemen via social media. Er verschijnen steeds vaker filmpjes van op videosites als Youtube van mensen die vreemdgaan. Via social media worden die filmpjes gedeeld en voor je het weet gaat het filmpje van je vreemdgaande vriend of vriendin viral. Zo kennen we allemaal het filmpje waarop Georgina Verbaan op heterdaad betrapt werd tijdens haar relatie met Jort Kelder en werd ook Kristen Stewart gefilmd toen ze vreemdging tijdens haar relatie met Robert Pattison. Social media inzetten voor dergelijke doeleinden gaat wellicht wat te ver. Een positief filmpje dat veel gedeeld wordt en viral gaat kan voor bedrijven daarentegen natuurlijk wél heel goed uitpakken en nieuwe klanten opleveren.

infographic social media