Het gebruik van social media wordt voor bedrijven steeds belangrijker. Bedrijven die geen gebruik maken van platforms zoals Twitter en Facebook zijn dan ook een zeldzaamheid geworden. Ook in de wereld van verzekeraars neemt social media een steeds grotere rol in. Om deze ontwikkeling in kaart te brengen, voert ITDS Business Consultants jaarlijks een onderzoek uit naar het inzetten van social media in de verzekeringsbranche. Dit onderzoek heet de Social Media Insurance Monitor.

De beste verzekeraars op social media

Het onderzoek bekeek afgelopen jaar 81 verzekeraars en onderzocht hoe zij zich inzetten op social media. De verzekeraars die het beste gebruik maken van deze kanalen, krijgen een Gouden Award. Er werden prijzen uitgereikt op verschillende gebieden, zoals zorgverzekeringen en uitvaartverzekeringen. In de laatstgenoemde categorie kreeg uitvaartverzekeraar DELA de Gouden Award. Deze verzekeraar maakt van alle onderzochte uitvaartverzekeringen dus het best gebruik van social media. In het algemeen wordt Aegon gezien als de verzekeraar die zich in 2014 het meest actief heeft ingezet op social media.

social media insurance monitor 1

De resultaten

Uit het onderzoek zijn een aantal conclusies te trekken. Ten eerste blijkt dat klanten steeds meer mobiele apparaten gebruiken om online te zijn. Op het gebied van verzekeringen valt op dat steeds meer mensen verzekeringen af willen sluiten bij andere partijen dan verzekeraars zoals online retailers en banken. Deze nieuwe partijen in de verzekeringsmarkt spelen dankzij nieuwe technologieën en effectief gebruik van data, beter in op de behoeften van klanten. Hun marktaandeel groeit daardoor snel en de verzekeraars zullen dus moeten professionaliseren en meer gebruik moeten gaan maken van social media. Dat is belangrijk om klanten te behouden en te binden. De winnaars van de Social Media Insurance Monitor zijn hierin op de goede weg. Hopelijk volgen de andere snel.

In twee gespecialiseerde sectoren zijn aparte Awards uitgereikt.
Voor het derde achtereenvolgende jaar werd Menzis nummer één bij de
zorgverzekeraars. Voor het eerst richtte het onderzoek zich ook specifiek
op de uitvaartbranche. DELA won er met vlag en wimpel.