Iedereen heeft het en wie het niet heeft kon zich zomaar weleens buitengesloten voelen. Want vele sociale contacten verlopen tegenwoordig via Facebook. Afspraken worden gemaakt, contacten onderhouden en zelfs relaties vinden hun oorsprong op het meest gebruikte sociale netwerk ter wereld. Daarmee zullen we de lezer dan ook weinig nieuws vertellen. Wat wel interessant is, is om eens de toekomst ervan te beschouwen. In relatief korte tijd heeft Facebook een enorme impact gekregen op het leven van honderden miljoenen mensen. Zal die invloed zich in de toekomst verder uitbreiden? Gebruiken we over tien jaar nog steeds Facebook en zo ja, doen we dat dan nog op dezelfde manier als nu?

Sociale netwerken kunnen snel komen, maar kunnen even zo snel ook weer verdampen. Iets waar de Telegraaf Media Groep (TMG) op pijnlijke wijze achter is gekomen na de aanschaf van het Nederlandse sociale netwerk Hyves. Het bleek een zinkend schip te zijn dat wel zo’n beetje op zijn hoogtepunt was ten tijde van de aanschaf door TMG. Kan zoiets ook met Facebook gebeuren? Uiteraard valt niets uit te sluiten, maar Facebook heeft als voordeel dat er wereldwijd eigenlijk nauwelijks serieuze concurrentie is. Zolang de enige serieuze concurrent Google+ geen wezenlijk betere technische mogelijkheden biedt is het onwaarschijnlijk dat gebruikers massaal Facebook vaarwel zullen zeggen, zoals ze dat wel deden bij Hyves.