Waar vorig jaar de jonge honden back-to-basic gingen, streden dit jaar 30 kandidaten om een deelnameplek aan de in Cannes gehouden Young Lions Competition 2015. Het thema dit jaar geheel liggend bij Interbest is: ’24 Hours Among the Giants’

Brainstormen in de lucht

Bij deze pitch is ‘the sky’ letterlijk de limit want de talenten krijgen overdag de tijd om te brainstormen op een dertig meter hoge reclamezuil boven de snelweg. Eén van de kandidaten kwam dan ook met de leuke en vooral interessante opmerking:

Een goede pitch voor een yoghurtmerk bedenk je ook pas als je de yoghurt gegeten hebt

‘Dat is precies onze insteek geweest’, aldus Meindert van den Heuvel, directeur van Interbest. ‘We willen de gretige reclamemakers van de toekomst meegeven hoe groot het effect en bereik van onze reclamemasten langs de snelweg is. In een week tijd passeren ruim 1,6 miljoen mensen een advertentie, en dat voel je zodra je op zo’n mast staat. Bovenin de mast liggen zitzakken en worden ze van alle gemakken voorzien, zodat ze zich volledig kunnen focussen op de pitch’.

En daar zit je dan op zo’n 30 meter hoge reclamezuil boven de snelweg aan de Amsterdamse ring te brainstormen. Voor sommigen een hele beproeving, maar ze hebben het ervoor over. Want over 24 uur is er bekend welke drie teams Nederland gaan vertegenwoordigen in Cannes. En is de kans op een droombaan weer een stukje dichterbij gekomen. Interbest wilde hun deelnemers goed wakker schudden. Waar kun je nu beter over reclamemasten aan de snelweg nadenken dan op grote hoogte boven de snelweg zelf?

de jonge honden

24 uur tussen de grootsten

Je moet echt goed zijn om aan deze Jonge Honden pitch mee te mogen doen. Want alleen als je de beste van de beste bent, kun je je inschrijven. De nerds bevinden zich dan ook onder de nerds, tenminste zo zou je het kunnen omschrijven. Toch beseffen de deelnemers dat het zwaar wordt, niet omdat iedereen die meedoet tot de reclametalenten hoort, maar 24 uur wakker blijven is niet niks. Het wordt voor sommigen dan ook een grote opgave om niet in slaap te vallen, hoewel dat op zo’n grote hoogte bijna onmogelijk lijkt.

Van alle gemakken voorzien

Zes uur boven op een reclamezuil werken aan een pitch vergt energie. Gelukkig zijn er zitzakken om op te zitten en wordt er goed voor hen gezorgd. Na 6 uur mogen de deelnemers de zuil verlaten voor een diner in het kantoor van de organiserende partij Interbest. Na een nacht doorhalen moeten de vermoeide deelnemers elkaar ook nog eens weten te overtroeven om de welverdiende deelnameplek te bemachtigen. En dit alles alleen maar met een pen, kladblok en een goed verhaal.

De winnaars

De uiteindelijke beslissing welke drie teams er dit jaar naar de Young Lions Competition in Cannes gaan ligt bij Meindert van den Heuvel, directeur van Interbest. Hij wordt bij het nemen van zijn besluit geadviseerd door Daniel Sytsma, David Snellenberg en Pieter Scheltema, die samen met van den Heuvel de jury vormen.