Niets is zo uitdagend voor bedrijven om te ontdekken waar ze hun klanten het makkelijkst kunnen bereiken. Dat is allang niet meer uitsluitend via fysieke winkels, want consumenten zoeken hun producten ook steeds meer online. Sinds de opkomst van smartphones en tablets is er op dat vlak echter weer een compleet nieuwe dimensie ontstaan. Wie als ondernemer denkt dat zijn ‘gewone’ website het ook wel zal doen in een mobiele browser loopt dan ook het risico de nodige omzet te missen. Hoe je dat wel aanpakt wordt duidelijk wanneer we eens beter kijken naar de strategie die sportmerk Adidas op dit gebied volgt.

Elk device zijn eigen design

Hierbij is het goed om te beseffen dat de consument zijn of haar laptop anders gebruikt dan bijvoorbeeld een smartphone of tablet. Achter een laptop heb je immers meer mogelijkheden om alles even rustig te bekijken, terwijl het op een smartphone juist weer belangrijk is om binnen korte tijd snel te kunnen vinden wat je zoekt. Daarnaast zijn de technische eigenschappen van elk toestel ook weer anders, wat de nodige uitdagingen oplevert voor het webdesign. Met al die zaken in het achterhoofd is de website van Adidas voor elk apart toestel geoptimaliseerd en is de klant altijd gegarandeerd van een optimale winkelervaring.

Steeds meer aankopen mobiel

Een belangrijke ontwikkeling, die zowel kansen als valkuilen biedt. Wie teveel vertrouwt op zijn of haar standaard website loopt het risico dat klant op een smartphone niet kunnen vinden wat ze zoeken en dus naar de concurrent gaan. Veel bedrijven zijn echter nog niet zo ver als bijvoorbeeld Adidas, waardoor hier kansen liggen om juist op dit vlak vooruit te lopen op de concurrentie. Denk daarbij niet alleen aan zaken als responsive design, waarmee je website geoptimaliseerd wordt voor elk toestel, maar bijvoorbeeld ook aan de manier waarop klanten kunnen afrekenen. Een optie als iDeal is misschien goed voor een gewone website, maar op een mobiel toestel kan een Paypal-knop juist weer veel handiger zijn. Het loont dan ook zeker de moeite je hier eens goed in te verdiepen en alle kansen in kaart te brengen.

Voorbeeldcase Adidas

Afgelopen jaar lanceerde Adidas een nieuw concept bij haar fysieke winkels; Window Shopping. Deze nieuwe shopervaring maakt het mogelijk om op een virtuele manier te shoppen waarbij smartphones een belangrijke rol spelen. Zie onderstaande video voor een korte introductie.

Naast Window Shopping heeft Adidas nog meer innovatieve maar bovenal leuke projecten lopen. Zo is er de NEO Social Mirror en de Next Generation Store. Deze concepten worden in eerste instantie geïmplementeerd bij de eigen winkels, maar moeten later ook bij franchisers te zien zijn. Dan is het ook daar mogelijk om op een innovatieve manier Adidas schoenen aan te schaffen.

De oorzaak van dit alles, is dat de consument constant op zoek is naar een nieuwe Shopping Experience. Dit moet door merken en winkeliers op een zo goed mogelijke manier worden ingevuld. Mobile commerce kan hierin een uitweg zijn, door dit op een leuke en creatieve manier in te zetten. Het huidige mobile aandeel is immers 11%, dus winkeliers zijn haast genoodzaakt om dit op een creatieve manier toe te passen. Wordt vervolgd!