Diverse sociale media, voornamelijk Twitter, bieden enorme voordelen als het op nieuwsgaring aankomt. En dan vooral qua snelheid. Iets dat om voor de hand liggende redenen een bedreiging vormt voor traditionele (nieuws)media. Papieren kranten waren toch al op hun retour, de beschikbaarheid van grote hoeveelheden snel en gratis nieuws doet hun zaak dan ook al geen goed. Veel traditionele nieuwsmedia als kranten en televisiezenders proberen echter iets terug te doen door middel van het aanbieden van zogeheten liveblogs.

audio“De opkomst van de iPad speelt een belangrijke rol bij de stijgende verkoop van digitale kranten”. Lector crossmedia Piet Bakker.

Een liveblog laat zich het beste omschrijven als een kruising tussen een weblog en Twitter. Op de website van de betreffende krant of televisiezender wordt, soms van minuut tot minuut, elk detail van een grote nieuwsgebeurtenis belicht. Niet zelden gelardeerd met foto’s en video’s. De lezer van het liveblog is dus net zo snel op de hoogte als via zijn twitteraccount, maar bespaart zich het zoeken naar het nieuws. Bovendien zit de nieuwsconsument dan al op de website van het medium en is dus ook de duiding van het nieuws binnen handbereik. Een win-win situatie voor de nieuwsconsument en het sociale medium.